Szparagi – jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

Autor : | 0 Komentarzy | On : Maj 12, 2014 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Dziś słów kilka o jednym z moich ulubionych warzyw – prezentują się SZPARAGI!

Jak kupować?
Wybieraj szparagi, które są jędrne i nie odkształcają się przy dotyku. Ich główki powinny być zamknięte, kolor jednolity. Zielone szparagi mają mocniejszy smak, wybieraj je cieńsze, bo nie musisz ich obierać. Białe szparagi należy obrać (za pomocą skrobaczki do warzyw lub nożyka) zaczynając od powierzchni pod główką do dołu, dlatego ten rodzaj warto kupić grubszy. To ważne, aby dokładnie obrać całego białego szparaga i nie zostawiać włókien. Zwróć uwagę na końcówki szparagów i odłóż te pęczki, w których końce są przesuszone.

Jak przechowywać?
Szparagi są jednym z warzyw, które najszybciej tracą smak i aromat. Można je przechowywać maksymalnie 2 dni, ale trzeba to zrobić w odpowiedni sposób. Najlepiej, ustawić je w całym pęczku pionowo, tak, aby ich końcówki zanurzone były w wodzie. Dobrze jest kupować szparagi w miejscu, gdzie od początku zanurzone były w wodzie, będą świeższe. Możesz też do przechowywania szparagów użyć zwilżonych ręczników papierowych, owiń nimi końcówki i schowaj warzywa do lodówki. Najlepiej jednak zjedz szparagi jeszcze tego samego dnia po zakupie.

Jak wykorzystać?
Zielonych szparagów nie trzeba obierać, ale należy odłamać zdrewniałą końcówkę. Najlepiej jest chwycić szparaga i złam go tam, gdzie „puści”, nie trzeba odcinać końcówek na równo. Białe szparagi należy obrać (za pomocą skrobaczki do warzyw lub nożyka) zaczynając od powierzchni pod główką do dołu. Szparagi można piec (super z aromatycznym olejem rzepakowym i gruboziarnistą solą) lub gotować. Gotujemy je w lekko osolonej wodzie, z dodatkiem soku z cytryny (dzięki temu zachowają zielony kolor). Warto gotować je także w pionie (spięte ciągle w pęczek, w wysokim garnku), aby główki, najdelikatniejsza część tego warzywa wystawały ponad wrzącą wodę. Główką wystarczy działanie pary wodnej. Zielone szparagi gotujemy około 5-7 minut, białe do 15. Jak ich użyć? Ojjj na wszelaki sposób – same, pieczone z przyprawami jako przekąska, do makaronu (pycha np. z fetą lub szynką parmeńską), do tart z kruchego i francuskiego ciasta. Ja uwielbiam zupę krem z zielonych szparagów z rukolą.

Wartość odżywcza
To wprost wymarzone warzywo dla odchudzających się, ale ze smaku i aromatu powinni korzystać wszyscy, tym bardziej, że sezon na szparagi jest krótki i trwa tylko 2-3 tygodnie (mniej więcej od pierwszych dni maja). 100g szparagów to tylko 18 kcal (około 1/3 pęczka), aż 202 mg potasu, 1,5 g błonnika i znaczna ilość kwasu foliowego oraz witaminy K. Prawdziwe skarby zielonych szparagów to duża ilość przeciwutleniającego chlorofilu oraz wysoka zawartość glutationu, który pomaga wątrobie usuwać toksyny i wspiera zwalczanie kaca. Szparagi na kaca ot co! Warzywa te mają działanie alkalizujące, pomagają osiągnąć równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Można już kupić szparagi mrożone, dzięki czemu możemy się cieszyć nimi przez cały rok, choć nic nie dorówna smakiem świeżym szparagom.

szparagi1 szparagi2 szparagi3 szparagi9

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *