Nietolerancja histaminy udaje alergię – dieta – część 2.

Autor : | 0 Komentarzy | On : Marzec 17, 2016 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie

Dziś będzie prosto i konkretnie. Podpowiem Wam, co jeść, aby uniknąć:

  • nadmiaru histaminy w produktach spożywczych,

  • uwalniaczy histaminy,

  • dodatków do żywności pobudzających wydzielanie histaminy,

  • żywności z wysoką zawartością innych amin o działaniu podobnym do histaminy.

Doradzę także jak przechowywać żywność i przygotowywać dania, aby ograniczyć powstawanie histaminy.

Histamina obecna jest w produktach zawierających białko. Powstaje z aminokwasu (aminokwasy to podstawowe „cegiełki” białka) histydyny w wyniku: dojrzewania żywności, nieodpowiedniego przechowywania i psucia się.

Najważniejsze zasady diety antyhistaminowej:

  1. Każda żywność, która fermentuje i/lub dojrzewa zawiera duże ilości histaminy (np. sery typu ementaler, camembert, roqufert, szynka parmeńska, salami i inne wędliny dojrzewające, kiszona kapusta, wino, ocet balsamiczny i winny)
  2. Zepsuta żywność (szczególnie ryby i owoce morza) zawiera bardzo duże ilości histaminy.
  3. Sery z surowego mleka zawierają więcej histaminy niż sery produkowane z mleka pasteryzowanego. Stawiaj na sery z mleka pasteryzowanego.
  4. Świeże produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają niewiele histaminy: świeże jajka, mięso, świeży ryby, mleko i wyroby ze świeżego mleka (jogurt, serki wiejskiej).
  5. Czekolada (i wszystko, co ma czekoladę w składzie) zawiera fenyloetyloaminę, tyraminę i teobrominę – aminy biogenne mogące wywoływać objawy podobne do histaminy i hamować aktywność DAO (nie wiesz co to DAO wróć do części I wpisu KLIK).
  6. Wybieraj produkty z długim terminem przydatności do spożycia.Wyjaśnienie: Nie chodzi o żywność przetworzoną, która ma 5 letnią datę minimalnej trwałości. Chodzi o to, że jeśli kupujesz np. ser owczy o dość niskiej zawartości histaminy to wybieraj ten, który ma najdłuższą datę tzn. nie kończy mu się termin za dwa dni, a za tydzień. Nawet w produktach o niewielkiej zawartości histaminy, przechowywanie podwyższa jej ilość. Osoby odpowiedzialne za ustawienie produktów na półkach sklepowych chowają najczęściej produkty z dłuższą datą na samym końcu, w głębi lodówek i półek. Nie bierzcie tego, co z brzegu, szukajcie głębiej :).
  7. Zwróć szczególną uwagę na ryby. Niestety dość szybko się psują i często są nieprawidłowo przechowywane, co znacząco podnosi w nich zawartość histaminy.
  8. Histamina wyjątkowo szybko wytwarza się w rybach o ciemnym mięsie jak makrela, czy tuńczyk.
  9. Unikaj wędzonych i konserwowych ryb. Oba rodzaje produktów zawierają duże ilości histaminy.
  10. Warzywa konserwowe kupuj w słoikach nie w puszkach.
  11. Zrezygnuj z octu winnego, jabłkowego i balsamicznego. Jedyny ocet, który mogą spożywać osoby z nietolerancją histaminy to ocet spirytusowy. Czytaj etykiety, sprawdzaj, czy w składzie nie występuje „zakazany” ocet.
  12. Warzywa i owoce zawierają nieduże ilości histaminy. Najwięcej histaminy jest w warzywach kiszonych, czyli tych poddanych fermentacji.
  13. Unikaj alkoholu. Alkohol działa niekorzystnie na 3 sposoby:
    • Może zawierać duże ilości histaminy,
    • Jest uwalniaczem histaminy,
    • Hamuje wytwarzanie DAO.
  14. Całkowicie zrezygnuj z wina czerwonego. W wyjątkowych sytuacjach możesz pozwolić sobie na niewielkie ilości białego wina lub piwa.
  15. Uwalniacze histaminy to produkty spożywcze, które zawierają niewielkie ilości histaminy, ale w organizmie nasilają jej wewnętrzną produkcję. Do najważniejszych uwalniaczy histaminy należą: truskawki, owoce cytrusowe, pomidory, ananasy, kiwi. Obserwuj swoją reakcję na te produkty.
  16. Odstaw żywność o wysokiej zawartości innych amin biogennych, są to przede wszystkim banany i zarodki pszenne.
  17. Jeśli leczysz się przewlekle, ale także przy zwykłym przeziębieniu powiedz lekarzowi o nietolerancji histaminy i poszukajcie takich leków, które nie hamują aktywności DAO oraz nie są uwalniaczami histaminy.
  18. Zwróć szczególną uwagę na dodatki do żywności. Dla osób z nietolerancją histaminy szczególnie niewskazany jest kwas benzoesowy, barwniki azowe oraz tzw. „ekstrakt drożdżowy”.
  19. Z założenia wszystkie kolorowe słodycze należy uznać za potencjalnie niebezpieczne ze względu na zawartość barwników w składzie.
  20. Wszystkie dania najlepiej jest przygotowywać na bieżąco i nie przechowywać resztek.
  21. Jeśli zdecydujecie się przechować ugotowany wcześniej posiłek, to nie studźcie jedzenia w temperaturze pokojowej, tylko od razu chowajcie do lodówki. W ten sposób ograniczycie powstawanie histaminy.
  22. Nigdy nie odgrzewajcie produktów szybko psujących się, szczególnie ryb i owoców morza!

Po wprowadzeniu w życie zmian w jadłospisach znaczącą ulgę zaczniecie odczuwać po około 2 tygodniach. Ścisłą dietę antyhistaminową powinniście „trzymać” w sumie około 4 tygodni. Po tym czasie można spróbować pojedynczo wprowadzać produkty do diety obserwując, które dają najsilniejsze objawy. Każda osoba z nietolerancją histaminy ma bowiem indywidualny poziom akceptacji i reakcji na daną żywność.

Jeśli pracujecie, uczycie się i zależy Wam na dobrym samopoczuciu lepiej „testować” produkty wieczorem, do rana samopoczucie będzie już lepsze i nasilenie objawów nie „zabierze” Wam całego dnia.

Na koniec w ramach ciekawostki powiem Wam jeszcze (w zasadzie napiszę), że największą ulgę odczuwa się w…ciąży (sorry Panowie). Wtedy stężenie DAO zwiększa się nawet 500 krotnie. Histamina może wywołać skurcze, w tym także skurcze macicy, dlatego łożysko produkuje mnnnnóóóóóssssttttwwwoooo DAO dając ochronę przed poronieniem.

Pamiętajcie proszę, że nie można tłumić objawów nietolerancji histaminy lekami przeciwhistaminowymi, to rozwiązanie na krótką metę. Szukajcie najlepszej dla siebie diety, sprawdzajcie składy, unikajcie histaminy, innych amin i uwalniaczy!

Leki przeciwhistaminowe przydadzą się jednak, szczególnie w sytuacjach stresowych, które nasilają wydzielanie wewnętrzne histaminy. Z tego powodu przed bardzo ważnym egzaminem, czy wizytą u dentysty warto przyjąć taki lek.

Poniżej w pdf zeskanowana lista produktów wskazanych i przeciwwskazanych z książki „Dieta Antyhistaminowa” Heide Steigenberger.

Lista produktów wskazanych i przeciwwskazanych

Jeśli szukasz dobrego dietetyka zapraszam na: barbaradabrowska.pl

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *