Granaty – jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

Autor : | 5 komentarzy | On : Styczeń 20, 2015 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Ulubieniec mojej 5 letniej Córki, nie ma takiej ilości, której nie byłaby w stanie zjeść.

Dorośli też powinni rozważyć wprowadzenie go na stałe do diety, bo granat zwany jest owocem rajskiej jabłoni, w starożytnych Chinach był symbolem płodności. Czy to przypadek?  🙂

Jak kupować?

Wybieraj owoce ciemno-czerwone, o bardzo intensywnej barwie zbliżonej do koloru buraka. Unikaj wszelkich zadrapań i “oczek”, które mogą sprzyjać pleśnieniu i utlenianiu. Szukaj ciężkich, dużych granatów, im cięży będzie tym więcej soku i ziarenek w nim znajdziesz.

Skórka nie może być bardzo miękka i brązowa, bo to świadczy, że owoc jest już nadgniły.

Dojrzałe owoce charakterystycznie “pukają” (oczywiście postukane 🙂  ), niedojrzałe nie wydają dźwięku w ogóle.

Jak przechowywać?

Granaty tracą swój smak i aromat, kiedy są przechowywane w lodówce, dlatego trzymaj je w temperaturze pokojowej, na blacie, w lekko nasłonecznionym miejscu. Owoce nieuszkodzone mogą być w ten sposób przechowywane nawet do 3 tygodni. Postaraj się jednak zużyć je jak najszybciej, im dłużej granat “leży” tym więcej smaku oraz aromatu traci.

Jak wykorzystać?

Ze względu na swój słodko-cierpki smak granat jest super uniwersalnym owocem zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych. Smak ziarenek jest bardzo charakterystyczny, dlatego granat jest lubiany bardzo lub wcale, rzadko kto ma obojętny stosunek do tego owocu.

Granat:

Granat to tradycyjny składnik między innymi kuchni izraelskiej i gruzińskiej.

Uwaga sok z granatów tworzy trudne do usunięcia plamy. Lepiej jest obierać granaty w fartuchu. Jaka jest najlepsza metoda wydobywania ziarenek? Granat trzeba odpowiedni naciąć i “opukać”

  1. http://kulinaria.spryciarze.pl/zobacz/jak-obrac-granat
  2. http://www.tipy.pl/artykul_11703,jak-obrac-granat.html

Wartość odżywcza

6 łyżek granata (około 100 g) i 71 kcal, 1,5 g białka, 1,2 g tłuszczu, 18,7 g węglowodanów (14 g cukrów prostych) 3,5g błonnika pokarmowe oraz 205 mg potasu (sporo!).

Granat jest także dobrym źródłem witaminy C, ale przede wszystkim wykazuje silne działanie antyoksydacyjne ze względu na wysoką zawartość flawonoidów.

W sezonie (zima!) warto codziennie jeść ziarenka granatu, zaś poza sezonem super sprawdzi się sok z granata o równie wysokim potencjale antyoksydacyjnym.

granat2

 

 

 

granat03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Comments (5)

  1. posted by Ewelina on 12 marca 2016

    Bardzo ciekawy artykuł

  2. posted by Kamil on 23 października 2016

    Bzdury. Granat to jeden z nielicznych owoców które… nie pleśnieją, tylko wysychają. W suchym miejscu można je przechowywać nawet kilka miesięcy.

  3. posted by Kubuś on 25 października 2016

    Kamil ma rację… Granaty można przechowywać do kilku miesięcy, pleśnieją tylko owoce które zostały uszkodzone. W miejscach gdzie naturalnie występują granaty ludzie przechowują te owoce nawet pół roku i nadal smakują tak samo dobrze.

    • posted by Barbara Dąbrowska-Górska on 26 października 2016

      Zgadza się Kuba, ale jak wiesz w marketach często dochodzi do obić, a to już prosta droga do wnikania pleśni i ich szybkiego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *