Dieta kopenhaska :: opinia

Autor : | 0 Komentarzy | On : Grudzień 26, 2015 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie

Zdrowotność

Dieta kopenhaska jest jedną z najbardziej niedoborowych (we wszystkie składniki odżywcze) i niskokalorycznych diet. Wartość kaloryczna dziennego jadłospisu mieści się w granicach 400-800 kcal, przy czym zdrowa kobieta potrzebuje około 1900-2400 kcal dziennie. Tak duży deficyt energii może zakończyć się niedoborami pokarmowymi, mimo, iż dieta ogranicza się tylko do 13 dni. Autorzy usilnie podkreślają przy tym, iż nie można jej powtarzać wcześniej niż po 2 latach przerwy. Czyżby jednak obawiali się o nasze zdrowie i samopoczucie? Niekoniecznie! Niska wartość kaloryczna łączy się w tym przypadku z dużymi restrykcjami związanymi z wyborem produktów. Dieta kopenhaska jest bardzo monotonna, w jej jadłospisach dominuje kawa, jaja na twardo, gotowane mięso i szpinak, co sprawia, iż osoba ją stosująca bardzo szybko poczuje się zniechęcona. Skutkiem tego są szybko pojawiające się deficyty podstawowych składników odżywczych oraz niezbędnych organizmowi witamin i składników mineralnych. Jednocześnie przy bardzo niskiej wartości kalorycznej jadłospisów może pojawić się znaczne osłabienie prowadzące nawet do omdleń. Dodatkowe „efekty uczone” to przejmujące uczucie nieustannego głodu, znaczne poirytowanie i bóle głowy. Należy tutaj także wyraźnie zaznaczyć, iż zastosowanie diety kopenhaskiej może skończyć się tragicznie dla osób z chorobami serca, czy cukrzycą. Niestety rzadko pojawiają się ostrzeżenia dotyczące przeciwwskazań zdrowotnych. Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, iż  dieta kopenhaska jest przeciwwskazana dla wszystkich, nawet zdrowych osób.

Praktyczność

Ze względu na dużą monotonię jadłospisów i ich znaczną powtarzalność oraz fakt, iż wciąż używane są te same produkty dieta nie przysparza większych problemów, jeśli chodzi o przygotowywanie posiłków. Asortyment na całe 13 dni można zakupić w trakcie jednej wyprawy do sklepu spożywczego. Potrawy nie są skomplikowane, dodatkowo spożywa się je tylko trzy razy dziennie (z punktu widzenia zdrowotnego duży minus). Produkty potrzebne do wykonania jadłospisów są powszechnie dostępne, największy problem może stanowić befsztyk wołowy, ale autorzy diety dopuszczają zastąpienie go innym rodzajem czerwonego mięsa. Mimo, iż dieta jest stosunkowo łatwa w realizacji należy się jeszcze zastanowić, czy starczy nam sił witalnych, aby przez nią przebrnąć (patrz punkt zdrowotność)?

Działanie

Dieta kopenhaska powoduje duży i szybki ubytek masy ciała nawet do kilkunastu kilogramów w ciągu 13 dni. Brzmi zachęcająco? Musicie być jednak świadomi, iż większość spadku masy ciała, jaki odnotujecie w trakcie kuracji nastąpi poprzez odwonienie, nie zaś spalenie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo znaczne ograniczenie wartości kalorycznej skutkuje spowolnieniem tempa przemiany materii, co obniża (na znacznie dłużej niż 13 dni) zapotrzebowanie energetyczne organizmu i powoduje, iż po zakończeniu diety kopenhaskiej utracone kilogramy powrócą z nawiązką. Efekt jo-jo nastąpi głównie poprzez gromadzenie tkanki tłuszczowej.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Wśród użytkowników Internetu krąży pogłoska, iż dieta ta powstała przy udziale Rządowego Szpitala w Kopenhadze. To nieprawda! Prawdą jest jednak, iż część z was w trakcie stosowania diety może potrzebować kroplówki, więc lepiej pozostawać w bliskim kontakcie z lekarzem :-).

Każdemu, najsilniej jak potrafimy, odradzamy stosowanie diety kopenhaskiej!

Tekst opublikowany został w książce “Dieta albo cud. Test 42 diet” wydawnictwo Pro-Test (2009). Jestem autorką wszystkich testów diet, które powstały na potrzeby książki.

http://www.pro-test.pl/book/0,0/Sklep.html

okladka_dieta_cud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *