Czereśnie, wiśnie – jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

Autor : | 0 Komentarzy | On : Lipiec 6, 2014 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Czereśnie

Kiedyś było tak pięknie…Siedziałam na drzewie u babci i do granic objadałam się ciemnymi, czasem aż czarnymi czereśniami, a potem się skończyło…Alergia krzyżowa odebrała mi te owoce, bolące gardło, które mam ochotę wydrapać językiem i usta ala Angelina, tak się kończy moje spotkanie z czereśniami/wiśniami.

Mam nadzieję, że Wam nikt ich nie odebrał 🙂 .

Jak kupować?

Sezon na czereśnie zaczyna się z początkiem czerwca i trwa do połowy lipca. Wiśnie pojawiają się trochę później. Nie wnikając w różnice odmianowe na bazarku spotkamy:

  • ciemne, w kolorze wina czereśnie
  • czereśnie jasne
  • ciemne wiśnie, o brudzącym soku
  • wiśnie szklanki, przeważnie kwaśne, o bezbarwnym soku.

Czereśnie to dość duże owoce. Te najlepszej klasy osiągają średnicę około 2 cm. Nie kupujcie małych czereśni, bo prawdopodobnie jest to odmiana przemysłowa, na przetwory.  Wiśnie są nieznacznie mniejsze od czereśni. Wybierajcie jędrne, błyszczące owoce, bez nadgnić (w gnijących owocach są rakotwórcze aflatoksyny – metabolity pleśni), niezbyt twarde, ale też nie całkiem miękkie.

Kupujcie wyłącznie owoce krajowe – zawsze pytajcie sprzedawcę o pochodzenie. Jeśli robicie zakupy w supermarkecie szukajcie informacji na skrzynkach do przechowywania lub na metce z ceną (zazwyczaj na dole, po prawej stronie).

Jak przechowywać?

Czereśnie i wiśnie można przechowywać maksymalnie przez 3 dni, ale należy zrobić to umiejętnie.

Po powrocie do domu przebieramy owoce w celu odrzucenia ew. nadgniłych sztuk. Wiśnie i czereśnie najlepiej przechowywać w lodówce, niska temperatura bardzo zwalnia proces psucia. Na jakość wiśni i czereśni mocno wpływa wilgotność, dlatego pojemnik należy wyłożyć zwilżonym ręcznikiem papierowym (codziennie trzeba go wymienić), co mocno wydłuży żywotność owoców. Wiśnie i czereśnie przechowujemy z ogonkami, które usuwamy dopiero przed spożyciem, po umyciu.

Jeśli obawiacie się białych larw mieszkających w tych owocach polecam zalać je na kilka minut zimną wodą. “Robale” wyjdą i opadną na dno.

Jak wykorzystać?

Jak wykorzystać wiśnie/czereśnie? Kompot, nalewka, syrop, konfitury, dodatek do serników, ale także jako sos do mięsa (pyszny z dodatkiem czerwonego wina) np. z kaczki.

Wartość odżywcza

Im ciemniejsze wiśnie/czereśnie wybierzecie tym więcej będzie w nich antocyjanów – barwników o silnym działaniu przeciwutleniającym (zapobiega nowotworom, miażdżycy, opóźnia starzenie). Wiśnie zawierają znaczne ilości melatoniny, dzięki czemu mogą wspierać terapię bezsenności. Istnieją także doniesienia, że sok z wiśni ma działanie przeciwbólowe. Czereśnie zaś, są zaskakująco bogate w jod, dzięki czemu wspierają pracę tarczycy. Owoce te są zasadotwórcze, mają także oddziaływanie moczopędne.

Jest też i ciemna strona wiśni/czereśni. Z pewnością nie są to owoce dla osób z wrażliwym żołądkiem, wrzodami, czy nadkwasotą. Ze względu na wysoką zawartość pektyn owoce te dość długo zalegają w żołądku, wywołując jego bóle. Nie wolno popijać ich mlekiem i wodą, bo  biegunka gwarantowana.

Połknięcie pestki jest niegroźne (jak weszła, tak wyjdzie 🙂 ), ale pilnujcie, aby nikt z bliskich nie rozgryzał pestek, bowiem zawierają one tzw. kwas pruski, czyli trujący cyjanowodór. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, które mają zmniejszoną tolerancję na toksyny.

Czy zdarzyło Wam się zjeść kilogram czereśni? Mi też! Uwaga –  to 610 kcal i 146 g cukru – 29 łyżeczek  (w 100g 61 kcal i 14,6 g cukru)! Wiśnie ze względu na ich kwaskowaty posmak rzadziej jadamy w ilościach “hurtowych”, ale dla porównania powiem, że 1 kg to 470 kcal i 109 g cukru (w 100g 47 kcal i 10,9 g cukru).

Czereśnie - lunchblog.pl Czereśnie - lunchblog.pl Czereśnie - lunchblog.pl Czereśnie - lunchblog.pl

 

Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *