Bób – jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

Autor : | 0 Komentarzy | On : Sierpień 15, 2013 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Bób lunchblog.pl

Czy wiecie, że dziki bób rośnie w Afryce? Bób należy do rodziny roślin strączkowych, ale ze względu na wysoką zawartość skrobi bliżej mu w zasadzie do ziemniaka.

Jak kupować?

Sezon na bób zaczyna się na początku lipca i trwa przez około miesiąc. Na szczęście przez cały rok można kupić dobrej jakości bób mrożony. Wraz z początkiem lipca można kupić pierwszy, młody bób, rozpoznasz go po intensywnie zielonym kolorze. Starszy bób ma znacznie bledszy kolor

Jak przechowywać?

Jeśli tylko macie możliwość od razy po zakupie przekładaj bób z plastikowej, szczelnie zamykanej torby do miski lub torby papierowej. Nie wiem jak to się stało, że większość sprzedawców wystawia bób na słońce, nierzadko przez długie godziny w foliowych, strunowych torbach? Bób w takich warunkach dużo szybciej się psuje i zaczyna gnić.

Bób w lodówce można przechowywać 2 dni.

Jak wykorzystać?

Bób gotujemy w dość dużej objętości wody. Musi być jej tyle, aby dokładnie przykryć całość bobu. Młody bób wystarczy gotować około 15 minut, starszy nawet 30 minut. Należy uważać, żeby nie rozgotować bobu, bo wtedy będzie go ciężko wyłuskać z łupiny. Bób solimy dopiero pod koniec gotowanie, w przeciwnym razie będzie zbyt twardy. Młody bób możemy jeść z łupinami, starszy trzeba obierać, inaczej będzie bardzo ciężkostrawny. Bób najlepiej obierać tuż po ugotowaniu. Wrzący możemy zahartować zimną wodą i od razy przystąpić do obierania.

Warzywo to możecie jeść samo lub z dodatkiem ziół- koperku, czy natki pietruszki, ale równie dobrze możecie użyć go do przygotowania pasty na chleb, ugotować zupę krem, czy przyrządzić farsz do pierogów. Świetnie sprawdza się w sałatce, bo jest bardzo sycący.

Wartość odżywcza

Bób w 100 g porcji – 2 kobiece garści zawiera 66 kcal – niewiele, choć znam takich dla których kilogram bobu to żaden problem, a wtedy to już 660 kcal. Bób jak na warzywo zawiera sporo białka, choć w porównaniu z innymi strączkowymi znacząco mniej – np. 100g bobu to 7,1 g białka, a 100g soczewicy zielonej ugotowanej 12,1 g. Dużym plusem bobu jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który usprawnia pracę jelita grubego, ale jednocześnie sprawia, że bób jest ciężkostrawny i wiatropędny. Choćby z tego względu warto nie przesadzać z jego ilością. Warzywo to jest dobrym źródłem żelaza niehemowego, miedzi, magnezu i kwasu foliowego.

 Sprawdź przepisy na dania z bobem

Bób lunchblog.pl Bób lunchblog.pl Bób lunchblog.pl Bób lunchblog.pl Bób lunchblog.pl

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *