Pomarańcze – jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

Autor : | 1 Komentarzy | On : Styczeń 8, 2014 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Sezon na pomarańcze zaczyna się w listopadzie. Najlepsze owoce możemy kupić do końca lutego, choć pomarańcze można dostać przez cały rok.

Jak kupować?

Wybieraj owoce o jednorodnej skórce, bez przebarwień, plam, czy bruzd. Nie kupuj owoców w siatce, bo nie jesteś w stanie obejrzeć wszystkich sztuk – mogą się tam znaleźć owoce spleśniałe, a pleśń „rozsiewa” się na pozostałe pomarańcze. Nie kupuj także pomarańczy w papierowych bibułkach, bo są one dodatkowo nasączone środkami konserwującymi.

Postaw na ciężkie owoce, o nasyconej barwie. Wybierając te o większej masie, dzięki temu można być pewnym, że dominuje w pomarańczy miąższ, a nie gruba skórka.

Pomarańcze nie mogą być miękkie, bo to przeważnie oznacza, że rozpoczął się proces gnilny.

Tzw. pępek pomarańczy jest zaczątkiem drugiego owocu i gwarantuje, że kupujemy pomarańcze bezpestkowe.

Błyszcząca skórka przeważnie osiągana jest przez woskowanie.

Jak przechowywać?

Dojrzałe owoce przechowujemy w temperaturze pokojowej przez około 5 dni. Pomarańcze nie dojrzewają w trakcie przechowywania.

Najważniejsze jest, aby pamiętać, że pomarańcze (i w ogóle wszystkie owoce cytrusowe) należy starannie myć (w zasadzie szorować) przed spożyciem, bowiem są one na powierzchni pokrywane silnymi środkami grzybobójczymi. Wśród środków konserwujących są  związki fenolowe, takie jak difenyl (E230), ortofenylofenol (E231), czy tiabendazol (E233), które mogą wywoływać migreny, mdłości i wymioty, a także silne reakcje alergiczne. Obierając nieumyte pomarańcze przenosimy środki konserwujące na miąższ owocowy.Pod żadnym pozorem nie suszcie skórek pomarańczy, które nie pochodzą z upraw ekologicznych na potrzeby słodkich wypieków. Ich spożycie może być toksyczne dla wątroby, nerek, a także układu nerwowego.

Jak wykorzystać?

Pomarańcze są idealne na przekąskę, do wyciskania świeżego soku, do deserów i sałatek owocowych. Owoce te świetnie sprawdzą się także do potraw słodko-ostrych np. na pomarańczowy chutney, czy do przygotowania polędwiczek wieprzowych w sosie pomarańczowym, czy w cząstkach do sałatki.  Stanowią także fantastyczny surowiec do wyrobu dżemów i konfitur. Ja uwielbiam sałatkę ze szpinakiem, miodem, sosem balsamicznym, pomarańczami i orzeszkami piniowymi.

Wartość odżywcza

Soczyste pomarańcze to przede wszystkim skarbnica witaminy C, ale także kwasu foliowego. Szklanka świeżo wyciskanego soku pomarańczowego pokrywa zapotrzebowanie na kwas foliowy kobiet,które planują ciążę. Owoce te są także cennym źródłem błonnika pokarmowego w postaci pektyn (frakcja błonnika rozpuszczalna w wodzie), które chłoną wodę i pęcznieją zwiększając sytość. Jeśli chcecie korzystać z dobroczynnych właściwości błonnika z pomarańczy nie usuwajcie błon spomiędzy cząstek miąższu tzw. albedo.

Pomarańcze w jednym średnim owocu (ok.240 g) mają tylko 106 kcal – w tym 27,1g węglowodanów (czyli wcale nie mało, bo około 5 łyżeczek cukru),2,2 g białka i tylko 0,5 g tłuszczu.Owoc taki dostarcza aż 4,6 g błonnika pokarmowego.

Pamiętajcie o stosunkowo wysokiej zawartości węglowodanów (prostych!) w tych owocach. Zwróćcie na to szczególną uwagę pijąc świeżo wyciskany sok – na jego szklankę potrzeba bowiem średnio 2,5 do 3 sporych owoców (nawet 85 g węglowodanów!). Sok z kartonu tylko sporadycznie!

pomarancze2 pomarancze1pomarancze3pomarancze4

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Comment (1)

  1. posted by Malwinka on 8 stycznia 2014

    Cenne uwagi! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *