IF – Inflammation factor (współczynnik zapalny) – Co to jest? Jak korzystać z IF?

Autor : | 0 Komentarzy | On : Styczeń 7, 2014 | Kategoria : COSMO, Dieta i zdrowe żywienie, Różności

Czy słyszeliście kiedyś od IF (tzw. inflammation index), który na polski tłumaczony jest jak współczynnik zapalny? To stosunkowo nowy, ale według mnie bardzo przydatny sposób klasyfikacji produktów żywnościowych.

Na początek musicie wiedzieć, że początkiem większości chorób cywilizacyjnych w organizmie ludzkim jest niewielki stan zapalny, który może prowadzić do zmian w obrębie komórki, a także mutacji genetycznych, które mogą być początkiem inicjacji nowotworowej.

Niewielkie stany zapalne przebiegają przeważnie w całkowitym ukryciu, nie dając żadnych objawów. Wielu z Was pewnie słyszało, że nieleczone zapalenie dziąseł może prowadzić do zawału serca – kluczem jest tu właśnie stan zapalny i wydzielane pod jego wpływem zapalne prostaglandyny, które krążą po całym ciele, mimo, iż zapalenie dotyczy tylko dziąseł.  W konsekwencji inne narządy mogą zostać objęte procesem zapalnym.

Obecnie, aby określić nasilenie stanu zapalnego w organizmie bada się tzw. białko C-reaktywne (CRP). Jeżeli jego ilość przekracza 5mg na litr krwi przyjmuje się, że stan zapalny toczy się w ciele. Niemniej jednak wielu naukowców jest zdania, że już niewielkie podwyższenie CRP może być groźne w skutkach.

Tu na arenę wkracza żywność, która może mieć działanie prozapalne i przeciwzapalne – właśnie o tym informuje nas IF. Przy ustalaniu IF branych jest pod uwagę ponad 20 różnych czynników w tym:

  • ilość i typ tłuszczu,
  • zawartość niezbędnych kwasów tłuszczowych,
  • zawartość witamin i minerałów,
  • wysokość indeksu glikemicznego,
  • zawartość składników o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym.

Wszystko to składa się na ostateczną wartość. Czynnik IF dodatni = działanie przeciwzapalne, czynnik IF ujemny = prozapalne, 0 jest wartością neutralną. Nie ustalono górnych i dolnych granic dla współczynnika IF, jego wartość zmienia się także pod wpływem ilości przyjmowanego pokarmu. Im więcej danej żywności tym intensywniejszy efekt pro lub anty zapalny.

Warto przyjrzeć się temu współczynnikowi, bo jako jeden z nielicznych uwzględnia szereg elementów. Jego wartości znajdziecie na stronie internetowej: nutritiondata.com – to jedna z najobszerniejszych baz danych wartości odżywczej produktów spożywczych.

Na koniec przykład. Słyszeliście o antyoksydantach i prozdrowotnych składnikach w czekoladzie? Są wśród Was tacy, którzy sądzą, że gorzką czekoladę można jeść bezkarnie? Spójrzcie zatem na poniższe obrazki, które ukazują IF gorzkiej czekolady  (minus 226, określana jako średnio PROzapalna) i truskawek (plus 28, średnio ANTYzapalna).Co Wy na to? Nie twierdzę oczywiście, że macie na całe życie kategorycznie porzucić czekoladę, ale może warto  mieć na uwadze jej IF?

CZEKOLADA:

czekolada

 

 

 

 

 

 

TRUSKAWKI:

truskawki

 

 

 

 

 

 

 

 

Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *