3 FAKTY o kaloriach, o których mogłeś/mogłaś nie wiedzieć!

Autor : | 0 Komentarzy | On : Listopad 5, 2015 | Kategoria : Dieta i zdrowe żywienie

  • Nie ufaj elektronice, która sprawdza ile “spalasz”.

To ile kcal spalisz w trakcie aktywności fizycznej zależy od wielu czynników, najważniejsze z nich to: płeć, wiek, masa ciała, skład ciała i stan fizjologiczny, istotny jest także stopień wytrenowania. Wchodzisz na bieżnię, a po treningu cieszysz się z 800 kcal spalonych? No cóż…ten pomiar ma się nijak do rzeczywistości. Owszem nowoczesne urządzenia pozwalają na indywidualizowanie pomiarów i wprowadzenie płci, wieku i masy ciała do pamięci urządzenia, ale spalanie zależy przede wszystkim od tego ile masz masy mięśniowej a ile tkanki tłuszczowej! Używasz monitorów pracy serca (pulsometrów)? Ich pomiary mogą dawać wyniki różne o 30% w zależności od miejsca, gdzie je nosisz.

  • Kilokaloria kilokalorii nierówna.

Kilokalorie to nie wszystko! 300 kcal z chipsów a 300 kcal z warzywnego leczo to zupełnie co innego. Warto znać pojęcia gęstości energetycznej (kcal w jednostce masy produkty) oraz gęstości odżywczej (wartość odżywcza w stosunku do wartości kalorycznej produktu).  Chipsy mają wysoką gęstość energetyczną – dużo kcal w małej masie, ale niską gęstość odżywczą – mało składników odżywczych przy wysokiej kaloryczności. Odwrotnie warzywne leczo: niska gęstość energetyczna – mało kcal w dużej masie i wysoka gęstość odżywcza – dużo składników odżywczych przy niskiej kaloryczności.

  • Tabele wartości odżywczej traktuj z przymrużeniem oka.

Z definicji kilokaloria (kcal) to ilość ciepła, jaka jest potrzebna do podniesienia temperatury 1 g wody o 1 stopień Celsjusza. Czy wiecie jak określa się kaloryczność pokarmów? Robi się to spalając próbkę pożywienia w tzw. bombie kalorymetrycznej i mierząc zmiany temperatury wody powstałe na skutek uwolnienia ciepła. Stąd wiadomo, że 100 g surowej piersi z kurczaka to 99 kcal. Jak to się ma do rzeczywistości w przewodzie pokarmowym? Twoje jelito to nie bomba kalorymetryczna, a w trakcie posiłku rzadko jadasz surową pierś z kurczaka. To ile energii z produktów spożywczych zostanie wykorzystane przez Twoje ciało zależy między innymi od złożoności dania, a także od stanu zdrowia Twojego układu pokarmowego (ilość wydzielanych enzymów trawiennych, ruchy perystaltyczne). Do tego dochodzi jeszcze fakt, że pierś z kurczaka a pierś z kurczaka to czasem „inne” produkty, a ich kaloryczność zależy choćby od sposobu hodowli i zastosowanej paszy. To wszystko sprawia, że czytając tabele wartości odżywczej na opakowaniach patrzycie na liczby, które od rzeczywistych mogą różnić się nawet o 20%.

Nie, nie piszę tego by wprowadzić w Waszych umysłach zamęt. Piszę tylko po to, by zwrócić uwagę na wymienione zjawiska i zwiększyć świadomość.  Nie zachęcam do tego, by przestać zwracać uwagę na kaloryczność i spalanie. Pamiętajcie jednak, że umiar, urozmaicenie i regularność przebijają wszelkie cyferki!

 

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *